Alla inlägg under juli 2020

Av Ia Hornesjö - 31 juli 2020 20:38


   

Filmer från dagen

 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

Av Ia Hornesjö - 31 juli 2020 20:17

Morgonen var som vanligt.

Alla hundar ute vid 6-tiden och så lite vila fram till nästan klockan 7.

Idag skulle det bli lite spännande för Trassla skulle komma på besök med hela sin familj.

Jag hade önskemål om att barnen skulle vara med för att se hur det skulle gå med Åberlix som är lite fjantig när det är barn.

Vi hade bestämt att träffas klockan 11 och gå upp på ängen och låta valparna leka av sig.

Det roligaste var att både Trassla och Åberlix tyckte att det var superläskigt först när de träffades.. Jag som hade trott att de båda skulle bli superglada och börja leka.

Men vi tog det lugnt och gick upp till ängen och släppte de lösa och då började de leka med varandra-


 
What do you want to do ?
Sen blev det två små filmer också
Sen gick vi en promenad ner till vår tennisplan där vi sedan ska ha lite träning för valparna i höst. Vi gjorde ett par inkallningar och båda var så duktiga. Sen fortsatte vi hemåt med två nöjda valpar.
Lovar att i alla fall Åberlix var helt slut och gick direkt in och la sig på köksgolvet och somnade.
 
Sen blev det en liten tur för oss ner till Hallunda för jag hade sett att de hade fina kronärtskockor och det gillar jag .
Hem igen och tog det bara lite lugnt och jag fortsatte att virka lite grytlappar.
 
Middagen blev våra kronärtskockar
   
 
Lovar att det blev en middag i min smak.
 Satte ute till klockan var nästan halv nio i det härliga vädret.
 
Kan väl påstå att vi är nöjda med dagen
 
 
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 30 juli 2020 08:47

Så har det gått hela 3 månaders sedan valpkullen kom till världen.

Så idag blir valparna 13 veckor och även 3 månader, så det ska väl firas på något vis.

Dagen började som vanligt med att lite av måltiden fick ätas direkt från golvet

 


Förut har jag ju alltid slängt ut något annat till dem varje morgon, men så tyckte jag att Åberlix inte åt så mycket som jag önskade och då bytte jag ut godis mot mat i stället och äta direkt från golvet är en höjdare enligt honom.

     

  Idag kom även en bild på söta Åsa.

Det blev inte så mycket mer idag än att jag satte in bilderna jag fått på Trassla och Åke.

Själv fick jag för mig att sätta igång och virka lite grytlappar   och det blev två klara innan regnet började på eftermiddagen och vi var tvingade att gå in.

Middagen blev enkel   men helt okej och Lasse bjöd på glass efteråt.

   


Jag som inte är en glassälskare gillade i alla fall denna.

Sedan var dagen slut och i morgon kommer vi att få träffa syster Trassla för lite lek.




 
What do you want to do ?
 
New mail
Av Ia Hornesjö - 30 juli 2020 07:31

Onsdagen var som vanligt, alla hundarna finns i vår närhet och

dagen gick i ett som vanligt, Lasse som har lite svårt att inte få göra någonting tycker väl att dagarna går väldigt långsamt, men han har ju sitt korsord och det sitter han ju gärna med annars också, så jag tycker inte han ska behöva klaga.


Morgonen var som vanligt i full gång vid 7-tiden.  Zlatan och Åberlix far runt som tettar på golvet med leksaker i mun.

Så fort vi kom ut på morgonen så satte Åberlix igång med att hjälp mig med trädgårdsskötsel.


Fick ett mycket glädjande mail från Katrin som skulle ha Åberlix.  Jag har ju mått ganska dåligt efter att de inte fick köpa honom, men jag hade tyvärr inte klarat av att skiljas från honom när jag visste att han inte var riktigt frisk.

Men jag har ju gulliga hundkollegor och tre av dem hörde av sig till mig och kunde tänka sig att sälja en valp till Katrin och Hans. Katrin har hela tiden sagt att hon inte önskade en blueroan utan ville ha någon annan färg, så det var inte så lätt eftersom alla dessa hade just den färgen.  Men så igår fick jag veta att de hade av en av dessa uppfödare fått lov att köpa en liten brun tikvalp.  Deras lycka var så stor och idag torsdag så ska de hämta hem denna lilla juvel.

Eftersom det blev som det blev så har jag lovat Katrin att hon ska få ingå i våra valpträffar där vi ska ha lydnad och pälsskötsel på agendan.

Detta gjorde min dag så mycket gladare och jag fällde faktiskt en tår av lycka.


Dagen fortsatte och vi skulle sätta oss ner och ta en macka till lunch. Eftersom det hade regnat så hade vi dragit in trimbordet under taket och naturligtvis så tyckte Z att detta var en toppenplats att hålla koll på vad som fanns på bordet-

 

De andra var duktiga och höll sig under bordet.

   


Sen blev det bus och lek med brorsorna som vanligt


Dagen fortsatte med att vi var ute, men vid fyratiden ville Lasse gå in och kolla en film, men den visade sig har pågått en timme redan.

Själv satt jag kvar ute med hundarna i ett härligt solregn.

Hade sett att en av mina cockervänner lagt ut en bild på raggmunk och fläsk och detta fick mina smaklökar att vakna.

Så när klockan var vid 17 tiden så stod jag och stekte raggmunk, baconet hade jag lagt i ugnen.

Alla hundarna var utslagna på köksgolvet

 


Dagen hade tydligen tagit på dem fast vi inte gjort så mycket.

Middagen stod på bordet i vardagsrummet denna afton

   Hade ingen lingonsylt hemma men det smakade utmärkt med min vinbärssylt som jag gjorde för någon vecka sedan.

Eftersom Lasse inte just nu kan gå med någon av våra hundar i koppel och jag ändå ville gå en promenad så tog vi bara med oss lilla Åberlix, ganska nyttigt för honom att vara utan sin flock.

Tur hade vi också för han träffade på två av grannhundarna, en liten dvärgspets och en Cavalier,  båda i samma storlek som Åberlix är nu och det var superkul tyckte han och hade gärna velat springa runt och leka.


Glöm inte att i morgon fyller era småttingar 3 månader.  Blir det några bilder så får ni gärna skicka dessa till mig.









 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 27 juli 2020 07:51

Det blev ingen utgång för denna kille i går kväll.  När man sover så här sött så får han sova vidare.

Bara en snabb kvällskissning på tomten och sen snabbt i säng igen  


 Måndag och ny vecka med nya utmaningar.

I natt har det regnat massor och detta höll mig vaken.

Somnade i alla fall om och fick mardrömmar där både hundar och människor i gick och inte hittade jag hem.. Tror jag var inne i hela Stockholm med angränsade förorter och sprang.

Hade till och med tränings värk när jag vaknade helt kallsvettig.

Naturligtvis såg Åberlix att jag vaknade och ville komma upp i sängen.

Nu är han ju vår och då får han komma upp och kela ett tag tillsammans med både husse, Z och Yra som alla finns i sängen.

När vi sedan kom ner i köket så blev det som vanligt att jag slängde ut hälften av hundarnas frukost på golvet.

 

Alltid lika roligt när minnen dyker upp på FB

 

  

Dessa två granna killar är från Nellie och Rebus och föddes för 7 år sedan.

Året efter var det Yras tur att födas.

Idag skulle vi haft besök av lilla Åsa, hennes matte ville ha lite hjälp med hur hon ska trimma bort allt onödigt hår som blir i ansiktet. Så när Lasses var ner till vårdcentralen för omläggning så passade jag på att ta fram trimbordet till uteplatsen och börja med storebror Zlatan

Denna kille skulle behöva stå på trimbordet varje dag.. känns som han päls växer så fort man vänder sig om.

När han var klar idag så hade jag en soppåse full med päls och det var bara sånt som jag kardar ur. 

Fick sedan se att Åsas matte hade ryggskott så hon var tvungen att lämna återbud.

 


Men  det blev i alla fall en bild på henne som matte tog. 

Lite tråkigt att inte hinna träffa dem innan vi åker till Öland, men hon får väl behålla sina söta testar tills vi träffas i höst för valpkurs och pälsvård.

Skulle behöva ha lite mer barn här hemma för Åberlix tycker att det är jätte läskigt med barn som vill hälsa, annars är han en sån tuffing

Vi har aldrig haft en hund tidigare som inte varit överlycklig när det kommit barn.

Idag var det även time för veterinären igen och denna gång var det vaccination.

          Åberlix var superduktig och fick massa beröm av veternären.

Sen när vi kom hem fick jag veta att även Trassla hade varit hos vetinären och varit duktig. Sedan hade hon fått åka till Arken för godis och blev då deras lilla fotomodell och bli fotograferad 

 

Efter middagen blev det en promenad med Qling och Åberlix.

Undrar vad det var i sprutan Åberlix fick hos veterinären för efter denna har han varit igång i ett och inte ens promenaden fick ner honom i varv.

Det liksom kröp i hans kropp och till och med soffhörnan var svår att koppla av i.

Men till slut somnade han i alla fall.










 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 26 juli 2020 19:40

Gårdagen gick snabbt förbi.

Söndagen  började bra och fortsatte även så hela dagen


Tog en ensam promenad med Åberlix eftersom han måste lära sig att gå ut utan sin flock.

På hemvägen gick förbi hos ett par grannar som har en 3 årig labbetjej som är supertrevlig så vi lät Åberlix få träffa henne och det gick jättebra.

Sen träffade han även en liten pomerans som han var jätte rädd för när de träffades för att några veckor sedan men idag var han tuffare och tyckte att han var kul.

Men i kväll när vi skulle gå på en promenad då hade musten tagit slut

  och vi fick låta promenaden utebli.




Av Ia Hornesjö - 25 juli 2020 07:36

Fredagsmorgon med vackra rosor på bordet som jag fick av min pappa på Margaretadagen.

 

Efter vår vanliga frukost tillsammans med alla våra hundar så var det snart dax för Lasse att göra sig i ordning för att åka till vårdcentralen för omläggning av sin arm.

Själv tog jag med mig hundarna ut på tomten för att få lite filmer på dem

När den leken var över så gick jag för att plocka lite med mina växter och då blev det åter lek med Yra 


Sen när husse kom hem igen från vårdcentralen så blev det lite planering inför Ölandsresan som vi nu hoppas ska kunna bli någon gång i början av augusti.

Blev även denna dag rätt mycket slappande och när vi båda hamnar med en tidning med korsord eller sudoku så blir vi fast några timmar.

Men sen blev det i alla fall en middag vid grillen

   

varsin glass till efterrätt blev det också.

Sen kände i alla fall jag för att ta en promenad med brorsorna.  Lasse som har lite svårt med sin högra arm ville inte först följa med, men tog i alla fall den jobbigaste av våra hundar med sig för att försöka få henne att kunna gå i koppel.


Efter en sådan promenad så är Åberlix ganska trött och då vet han vad som gäller


Då är det bara att ta plats i hans favorithörna .

Så  var denna dag över.

I morgon är det vår sons 50 års dag.


 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 23 juli 2020 11:28

Idag blir valparna 12 veckor och alla har fått vara med om en hel del sedan de flyttade till sina egna hem.

Har varit så trevligt att få bilder och lite berättelser från dem under dessa veckor.

Att ta bilder på Åberlix är inte det lättaste om det inte ska vara en bild där han sover



Idag vägde denna lilla kille 4,4 kg så man kan väl påstå att han nu är ikapp sina syskon.  Tycker att han mest växer på höjden, så han ser lite tunn ut i min smak. 

 

Nu ser jag fram emot att även Åberlix ska få komma ut på lite nya äventyr på Öland. 

Det bästa med vår Ölands vistelse är att då det blir så här sent så är det inte så mycket turister kvar. Men de mörka kvällarna i skogen tilltalar mig inte.. 

Dagen fortsatte för vår lilla 12 veckors kille  och vi hade många trevliga stunder denna dag

Sen fick vi i alla fall hälsningar från Öland med Åke och kompis på Alvaret

     

Senare på dagen blev det även ett par hälsningar från Trassla som har kommit hem till Danderyd och frirat sin 12 veckorsdag

    

Vår dag här hemma fortsatte på båden tomten och på promenader

Sen blev det kvällspromenad för lilleman

Sen blev det hemgång med en lagom trött liten kille





  


 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Ovido - Quiz & Flashcards