Alla inlägg den 12 juli 2020

Av Ia Hornesjö - 12 juli 2020 09:07

Jag var lite orolig att Åberlix inte skulle somna om när han kom upp så sent denna kväll, men han somnade om efter att han fått kissa och sedan sov han till klockan var 6 i morse.

Somnade sedan om en timme till.

Dagen fortsatte som vanligt mest hemma på tomten, men det är där våra hundar har som roligast tillsammans.

Kände mig ganska seg och frusen hela dagen så några riktigt långa promenader blev det inte, bara några små med de stora hundarna.

Alla hundarna var utslagna och det tycker Åberlix inte är så kul, men alltid kan han hitta på något bus i sin ensamhet, så det är bäst att man håller koll på honom.  


Vi jobbade en hel del med ensamträning för Åberlix denna dag. La honom i sin hage och gick ut på tomten, hade mobilen på så jag både kunde höra och se honom och det gick bra i över en timme, men så vaknade han och upptäckte att han var ensam och då blev han riktigt ledsen.


Efter vår middag så tog vi bara med oss Åberlix ut på en egen promenad för att jobba med koppel. Han som är som alla våra hundar, ska helst vara vid mina fötter. Men jag ville ta lite film på honom så Lasse fick börja med att promenera med honom

Det gick ju så där i början och snart satt han i stället i husse famn.  Det blir inte så långa stunder han får promenera och han visar när han vill upp i famnen.  

På hemvägen var det jag som tog kopplet i stället och Lasse fick filma

Det gick mycket bättre att gå vid min sida.  Han var pigg och glad hela promenaden och när vi sedan stannade upp vid en grannes tomt och stod stilla och pratade rätt länge så var han så bra med att sysselsätta sig själv med att ligga och tugga lite i gräsen, gå runt och undersöka omgivningen mm mm.


Trodde att han skulle var jättetrött när vi kom hem, men han blev gladeligen bemött av de andra hundarna och då kom leklusten igång igen.

De där två bröderna verkar aldrig få nog med att leka med varandra.

Även denna kväll blev det som vanligt att Åberlix somnade i soffan mellan oss och sov där tills det var dax att nattkissa.

Han är verkligen lätt att lägga på kvällen, man bara sätter ner honom i hans sovplats och det tar inte många minuter innan han sover.

I morgon är det vanlig dag igen och då blir det nog lite övning med både det ena och det andra. Men först ska alla våra stora hundar få sig en ordentlig genomgång för nu de senaste dagarna har vi hittat flera fästingar på dem alla fast de har Frontline.

Lilla Åberlix har vi i alla fall inte hittat en enda fästing på och det känns bra.


Nu ska jag hoppa i säng.




 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 12 juli 2020 08:44

Lördagen började bra och så blev det hela dagen.

Visst regnade det en del, men även solen visade sig och som vanligt var vi mest ute.

Började dagens första utevistelse efter maten att ta en liten film på våra hundar.

Efter att jag tagit denna lilla film så blev det att Zlatan fick åka upp på trimbordet och få bort sina fästingar, att inte Frontline hjälper ett dugg i år är bevisat för vi har haft fästingar på alla våra hundar och mer än vanligt.

Han fick även bli av med lite päls när han ändå stod på bordet.

Efter det fick Zlatan en belöning och då blir det fart på honom igen 

Då blir det dragkamp mellan bröderna.


Sen blev det lite vila för hundarna medan vi åkte och handlade.

Solen sken sedan en hel del och jag satte mig tillrätta i en solstol för att lyssna på Radion, hade missat sommarprataren igår och det var något som jag ville lyssna på

 

Alla hundar tyckte som jag att det var skönt med en vilostund.

Så fortsatte dagen och det kom några rejäla regn medan vi satt ute och åt vår middag som vi i alla fall hade lyckats klara av på grillen när det var uppehåll.

Sen blev det TV fram till klockan var nästan halv ett och hela tiden låg Åberlix i soffan och sov

 

Var lite osäker på att han skulle somna om när vi burit upp honom till hans egen säng, men det var inga problem, han somnade direkt.

Så var denna lördag över

 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Ovido - Quiz & Flashcards