Alla inlägg under augusti 2020

Av Ia Hornesjö - 30 augusti 2020 07:41

Spännande 4 -månaders dag med första cockerpromenad

Men innan dagen riktigt började så blev det rastning och sen naturligtvis en vikt kontroll.

 

Jisses vad han växer, hög och smal tycker jag att han ser ut och de 7,2 kg han vägde i morse syns inte utanpå.

Som vanligt med bus i blicken och en bit papper i mun efter att ha börjat morgonen med att bita sönder en tidning i små bitar.

Morgonen gick ganska fort och vid 11-tiden lastade vi bilen med de två hundar som skulle få följa med på dagens efterlängtade cockerpromenad.

Att det blev just Åberlix och Zlatan som fick följa med i dag berodde mycket på att även de andra från dessa två kullar skulle komma med sina valpar.

Vi var rätt tidiga så vi tog en liten promenad fram till hundrastgården, Åberlix var väldigt låg när vi kom dit och tyckte att de som inte såg ut som en cocker var ganska så läskiga.

Men detta blev mycket bättre när vi alla sedan var samlade och började röra på oss och då blev han som vanligt tuff och vågade leka av sig ordentlig.

Eftersom det blev rätt många bilder så fick det bli ett bildspel av dessa och så en liten film från rastgården.

Att få ihop en gruppbild på 8 hundarna är inte alltid så lätt och det lite tråkiga var att jag upptäckte när jag gick igenom bilderna att inte Zelina och hennes husse var med på bilden.  Så detta fick jag ordna med att i alla fall få in en bild på just Zelina.

Så var denna trevliga dag över och det kändes så roligt att alla valparna från Z och Å kullen var med denna dag.

Även Laila var där med Theo och Tore  från T kullen.

Alla hundarna var superfina och inga rädda hundar här inte. Tuffa och vågade sig iväg på lite egna upptåg. En bra och jämn kull.  Ska bli så roligt att få träffa dem igen i oktober då vi ska hitta på något roligt med dem.

  

En bild på de fyra 4-månandersvalparna  blev den sista bilden för denna dag.


 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 27 augusti 2020 07:30

Igår blev det i alla fall en hel del steg för mig   och det kändes bra.

Har varit lite si och så med stegen den senaste tiden och det känns då i min kropp, jag behöver röra mig.

Även denna morgon blev det lite olika övningar inne och det var synd att jag inte hade en kamera på när jag tog fram den berömda barnpallen.

Både Z och Yra blev överlyckliga och rusade fram till den, Yra med att slå tassen på den och Z som direkt hoppade upp och visade vad hon kan.

Både Zlatan och Qling var ute så det var bara den lilla skiten Åberlix som störde deras uppvisning, men även han kom direkt på att de fick godis när de satte tassarna på pallen, så han gjorde likadant.

Sen när alla var på plats så fick Yra för sig att leka med sin lilla son och snart var alla igång med att busa och leka. Klart att jag då tog fram mobilen

Efter ca 10 minuters lek så blev leken rätt hård och jag kände att det var lika bra att bryta denna med lite godis.

Sen tog det inte lång stund innan alla sov gott på köksgolvet.

Tyvärr var vi tvingade att åka att handla även idag.  Nu har jag gjort av med ca 2000 Kr på två dagar, kyl och frys är fyllda, men ändå så är det svårt att hitta någon energi för matlagning.

Eftersom Lasse önskade sig pannkaka idag så ville jag ha något annat än yougurt till lunch.

 

Hade två hamburgare i frysen så dessa bad jag Lasse att grilla medan jag ordnade lite pommes.

Lasse ville se en rullskidstävling på Tv och då passade jag på att ställa mig vid spisen och grädda tunna pannkakor.

Så blev middagen

 Sen en promenad med Z och Zlatan.

Tyvärr var tennis plan upptagen så ingen övning där.

Koppel träningen fungerade ganska bra men det blir ganska tjatigt att ropa tillbaka henne hela tiden.

 Däremot gick det inte alls med slalomträning på gräs som doftade harar och rådjur.

Sedan hann vi med en liten promenad med Yra och Åberlix innan halv åtta hos mig.

 Ikväll på sin 17 veckors dag hade Åberlix ganska svårt att koppla av. Det blev upp och ner i soffan innan han kunde lägga sig ner för att somna

En liten vikt i kväll  visade 6,8 kg.

Mer blev det inte denna dag










 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 26 augusti 2020 23:45

Onsdag och idag var det återigen KS som gällde för Lasse och han blev hämtad redan klockan 8,00 av vår son.

Men innan dess så var det både frukost för oss och hundarna.

Fick för mig att jobba lite med Z i köket, men med fyra hundar till runt benen var det inte lätt, men lite går det in för dem alla och till och med lilla Åberlix fattar vad det handlar om.

Men efter en sån här tidig morgon med både mat och lite jobb så blev det lek av i slutändan

Sedan blev jag och hundarna ensamma ett par timmar och då var vi bra på tomten och jobbade med att inte skälla. 

Vi har mycket med rörelse och folk som pratar väldigt högt utanför vår tomt så det finns många störningar som får våra hundar att skälla, något som jag inte vill att de ska göra.

När sedan Lasse kom hem så blev det lite yoghurt lunch.

Var sedan tvungen att åka och handla och även ett besök i Kungens kurva för hundmat på ÖB och då passade jag på att även ta Systembolaget för lite vin.


Sen blev det hem och ta det lite lugnt ett par timmar.

Tyvärr blev det ingen virkning idag eftersom min virknål ramlade ner mellan springorna i altan golvet.

Jobbade lite med hundarna på baksidan innan det blev dags för att ställa mig vid spisen.


 

Det blev att sitta inne och äta och tänk vad gott det kan vara med falukorv och spenat, något som jag verkligen längtade efter.

Efter middagen blev det sedan en tur ner till tennis plan för lite träning av läxan.


Tänk om Z kunde vara lite medgörlig när hon går på promenad, men då är det alltid i sträckt koppel, visst kommer hon till min sida varje gång jag säger till eller att jag bara vänder om då kommer hon, men jag vill inte att hon ska dra så förbaskat.


Fortsatte med en promenaden och blev som vanligt fast utanför Lena och Tommys tomt för lite snack.

Sen ville jag hem för att bänka mig framför TV för att se halv åtta hos mig.

Sen var det Morden i Sandhamn.

Avslutade kvällen med Alla mot Alla.

När alla dessa TV program nu har satt igång igen så känns det verkligen att hösten är på gång.

Snart så är det även Glamour och då blir jag fast redan klockan 18 vid TV varje kväll.

I morgon är det en helt vanlig torsdag, hoppas jag i alla fall.

Ia




 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 25 augusti 2020 07:43

Dagen började ganska tidigt eftersom Lasse skulle vara på KS på morgonen för cellprov. Detta gick fort och han var hemma rätt fort, men jag hann i alla fall fortsätta med trimning av Zlatan och idag kände jag mig ganska nöjd, fast det finns mer att ta, men just nu får det räcka för någon vecka.

Åberlix tyckte att hundarna var ganska tråkiga idag och gjorde allt för att få igång dem men tyvärr så lyckades han inte

Försökte sig på att dra ner vildvinet men inte ens det lyckades han med denna dag.



I dag har vi inte gjort så mycket, inte ens tagit ut bilen innan middagen så det blev en enkel Dafgårdsmiddan

 


Så äntligen kunde vi få till en kurs för Z.

Mitt största problem med henne är att gå fint i koppel, så denna allmänlydnadskurs kändes bra att prova på.

Vilken lyxkurs det blir. Sex hundar och 4 handledare, så nog borde vi kunna prestera något på dessa fem veckor.

Jättebra teori började vi med och fast som jag som både är gammal instruktör och har jobbat mycket med hund så fanns det så mycket att lära.

Först fick vi alla vara på A planen för att jobba med kontakten. Kan väl säga att den var bra mycket bättre än vad jag hade trott och hon höll verkligen ögonkontakt med mig, men det fanns ett stort hinder på vägen och det var alla dessa harpluttar som är mycket mer intressant än vad matte och godis är.

Dessa två filmer visar vad vi fick göra mellan träningen på stora plan.  Detta är också en superbra kontaktövning och tyvärr inget som jag tidigare har gjort med mina hundar, så man kan tydligt se att Z först undrade vad sjutton jag höll på med.

Ja detta var lite från plan. Lasse lyckades ta 14 stycken 1 minuters filmer och detta går ju inte att lägga in.

Men roligt hade vi och jag var ganska så slut i både kropp och hals eftersom jag pratade hela tiden med min hund.

Jaja, detta blir nog bra bara jag jobbar hemma under veckorna.

Fick i alla fall en läxa att lära henne gå slalom mellan mina ben och detta ska vi lyckas med.


Blev inte mycket om valparna denna dag, men känner att jag inte kan ha hur många bloggar på gång så jag kommer nog att uppdatera det som händer med hundarna här i fortsättningen.


Idag är det tisdag och Lasse har bara två besök på vårdcentralen, men i morgon är det KS igen.

Men nu är klockan snart 9 och jag har hunnit med mycket de timmar jag redan varit uppe och efter hundarnas frukost så får det bli lite promenader.

Ha en bra dag i det fina vädret.



 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 24 augusti 2020 06:28

Nu har Åberlix kommit på att han ska sova i vår säng varje natt sedan vi kom hem.

Spelar väl ingen större roll att han gör sällskap med sin mamma Yra och syster Z i vår säng så länge han är liten, men sen blir det för trångt med tre hundar i sängen.

Morgonen blev som vanligt, varsitt tuggben innan vi skulle och sedan blev det hundarnas måltid

 

Det går inte att få Z att äta om hon inte får göra det tillsammans med lilla Åberlix.


Söndagen gick slowmotion.

Den enda riktiga promenaden blev på morgonen och bara med bröderna.

 

Hem sedan och började trimma Zlatan.


 

Vårt lilla pälsmonster.  Hann i alla fall tunna ur hans enorma päls en del, men efter nästan två timmar sa min nacke ifrån och det var bara att sluta. Hoppas hinna med lite idag också. 

Den lilla Åberlix är som en hal ål på trimbordet så honom har jag inte ens påbörjat med att valptrimma, något som jag tidigare aldrig har väntat med så här länge.

Dagen fortsatte med att vi bara satt ute och hade det bra, jag virkar och virkar så nu har jag i alla fall grytlappar så det räcker till, men detta är bara något jag just nu känner för, måste hela tiden ha något i mina händer när jag sitter still.

Per kom på besök en liten stund för att kolla när han ska hämta Lasse på måndags morgon, då han återigen ska till Karolinska .

Pappa hade varit framme till oss, men det märkte vi inte så han hade lagt tidningar och en bok som ha köpt till mig som handlade om hundtrix, så nu har jag lite att läsa.

På lördagen så grillade vi varsitt litet grillspett med kalvytterfile som jag hade köpt tidigare på dagen.

 

Denna kväll åt vi vår middag inne och det blev av samma kött (kalvytterfilè) som vi grillade på lördagen, idag gjorde jag dubbla skivor med skinka och ost emellan som fick jobba i crockpoten.

  Väldigt enkelt med gott blev det i alla fall.

Hade köpt varsin bingolott till premiärkvällen   men ingen vinst blev det. Men det såg bra ut länge för mig på både 1 och 2:an då jag fick 4 i rad nästan direkt och på flera ställen, men att det inte skulle bli något förstod jag för det var bara på högvinster och då brukar det gå åt skogen.

Sen blev det Bäck innan vi gick till säng.

Ser att det är cockerpromenad nästa söndag och om allt är som det ska och vi kan gå så hoppas jag att flera av valparna ska vara med och då även Zelina från förra kullen.

Det blir då bara Zlatan och Åberlix från oss.

Det är ju även deras 4 månaders dag och skulle vara så roligt om alla fyra fick vara med på bild.


Skulle vara roligt att få lite uppdatering på vad Åke och Åsa väger.

I kväll ska jag och Z börja på lydnadskurs och det ser jag fram emot.

Ha en bra måndag.




  

What do you want to do ?

New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 21 augusti 2020 08:18



Så var vi tillbaka i Slagsta efter en veckas härliga dagar på Öland.

Har inte kunnat uppdatera filmerna som jag har tagit på Åberlix och de andra eftersom det gick så trögt med bara modemet.

Så nu lägger jag in lite filmer.



Vet inte om det kanske redan finns något av dessa, kan inte själv se filmerna från de dagar vi var på Öland och jag uppdaterade bloggen.


Valparna har i alla fall hunnit bli 16 veckor och alla borde nog lilla på ungefär samma vikt.

Vår egen lilla Åberlix vägde på 16 veckorsdagen 6,2 kg, fast jag tycker att han ser smal ut och skulle vilja ha mer hull på hans kropp, men det kommer nog.


Hoppas att alla valparna mår toppen och vad jag förstår har även dessa kommit till en vanlig vardag.




 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 15 augusti 2020 10:32

Dagarna försvinner fort och nu är det redan tredje dagen vi är här.

Alla hundarna har funnit sig till rätta och det känns skönt att alla är samt och trängs lite i de större korgarna när de ska sova.

Tyvärr så har vi alla fem i vårt lilla sovrum och det är väl mindre bra. Men de är skönt att se att de sover bra tillsammans. Så nu när vi kommer hem så är det dax att ta bort Åberlix hage i hallen.


Steg upp strax före sex och det var jag som vaknade först, alla hundarna sov så gott ända tills jag satte fötterna på golvet för då ville alla vara med mig.

Att bara släppa ut dem så här och själv kunna gå ut och sätta sig är så ljuvligt

Alla var så tysta och snälla tills Yra helt plötsligt såg en bock stå vid vårt staket och då blev det liv i luckan. Åberlix blev jätterädd och sprang åt ett annat håll och skrek. Men det gick lika fort över.


Klockan halv 8 så stod frukosten på bordet

   


Sen var det bara för mig att ropa på de som ville äta-.

Hundarna längtar nog efter poolen, men att fylla upp den för en vecka känns inte okej för bara några dagar.

Tyvärr är det alldeles för varmt för att ta med oss hundarna när vi ska ut på något. De mår bäst av att få göra som de vill på hemmaplan, dörren står öppen och inne sprutar AC kalluft hela tiden så de som vill vara inne är det och de som försöker hitta en skuggig plats utomhus gör det.

  Lite promenader gör i alla fall jag med Åberlix, men han vill helst hem så fort som möjligt till sin flock.


Lite filmer och bilder har det blivit, men det tar alldeles för lång tid här nere  för att få in filmerna så det får bli lite bilder på vovvarna i stället från söndag till tisdagsmorgon då Åberlix helt plötsligt kom på hur man gör för att komma upp i mattes och husses säng.

   

Vatten vill hundara ha i massor och det får de genom att bada i ett lite badkar eller springa i vattenspridaren

  utflykt till Böda hamn och då fick Åberlix följa med

  morgonmålet är serverat och Yra sitter och väntar på att Per ska komma och äta

             

Utflykt till Trollskogen fick det bli igår när vi trodde att det skulle vara lite svalare, tyvärr visade det sig att det var ännu varmare denna dag.

  

Så var det tisdags morgon och alla fem hundarna var i våran säng innan vi hade hunnit upp och nu behöver inte Åberlix få hjälp längre, han klarar det själv.

  Samma sak varje kväll, alla hundarna runt oss framför TV, men lugnt är det för de flesta sover.,

Idag är det tisdag och nu är det bara två dagar kvar här nere så vi får ta tillvara dessa dagar på det bästa sättet.

Kanske blir det några bilder, det får vi se.

Ha en bra dag och tänk på värmen och hundarna







 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Ia Hornesjö - 14 augusti 2020 08:34

Igår var det då äntligen dax för oss att bege oss till Öland.

Som vi har längtat, men tyvärr så kom både Corona och Lasses tumör emellan och vi fick vänta.

Efter Lasses operation i onsdags som inte var direkt upplysande så kände vi i alla fall att vi ville iväg.

Tanken var att vi skulle kunna stanna hela augusti/september, men detta får vi tänka om för Lasse ska in på en ny operation den 25 augusti.  Detta gör att jag nu äntligen har något sikte på hundträning och passade på att anmäla Z till en lydnadskurs på vår klubb och den börjar den 24 augusti.


Men resan hit gick bra och väl framme så tog vi det  lugnt och bara njöt av att få vara här.

Idag är det fredag och Per ska grilla lamm till middagen.

Det blir nog att åka till Löttorp och handla lite god Ölandspotatis för äntligen ser färskpotatisen ut som den ska.

Natten gick toppen för hundarna, men jag hade glömt att stänga sidoluckan till Åberlix väska så han hade snällt travat ur denna i natt och gott och lagt sig på Lasses sida där det låg en filt på golvet.

Så i natt hade vi alla fem hundarna runt oss både i och under sängen.

 

När frukosten var avklarad så tänkte jag ta lilla Åbelix med mig upp till Alvaret så att han skulle få springa lite själv. men den stora jäklar örnen var precis över oss hela tiden och jag kände nästan en klump i magen av detta. Så vi vände hemåt igen

När jag kom tillbaka var Lasse redan igång med att klippa gräset


Vi tog en tur in till Löttorp för Lasse ville till systemet och köpa ett par flaskor vin till grannen eftersom han hade varit snäll och klippt en gång till oss så vi i alla fall kunde komma fram till huset.

Sen var vi till Hantverksaffären där det alltid finns någon som vi hittar och idag hittade jag garn som jag bara inte kunde låta bli att köpa

   

Det är ett ganska tunnt garn som är i många färger, så jag köpte även en virknål för att börja kolla hur lång man kommer med varje färg.. vad det ska bli av detta har jag ingen aning om.

Sen blev det lite mer inköp på Ica innan vi vände hemmåt igen.

 

Lasse la sig i en hängmatta och alla hundarna kröp under för att söka svalka.

Även Per tog det lugnt men satt i solen.


Det var otäckt varmt på vår tomt idag så det gick inte att göra så mycket mer än att försöka hitta den enda skuggiga plats på tomten'

 

Per ville upp till Thujaskogen och fotografera så det blev en tur dit innan middagen.

Sen när klocka närmade sig 17,00 och vi inte hade ätit något på hela dagen så blev det att ställa oss vid grillen, eller Per vid grillen och jag i köket, för att börja med middagen

 



 

Det blev grillad lammnacke, majs och potatis denna kväll.


Blev inte mycket till valpbilder denna dag, men orkade inte byta till Ölandsbloggen där egentligen dessa bilder ska ligga.


Dagen var bra i alla fall.





New mail

Presentation


Yra med vår Å kull

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards