Direktlänk till inlägg 25 juni 2020

Valparna 8 veckor och veterinärbesiktning

Av Ia Hornesjö - 25 juni 2020 20:07

Idag stod det en hel del på agendan.

Valparna skulle fotograferas och de skulle badas och göras fina inför valpbesiktningen.

Men dagen började som den alltid gör med lek och skoj i hagen.


Dagen fortsatte i denna värme och det blev mest att bara sitta still och kolla in valparna'

S

sen  fick jag för mig att testa min vanliga kamera och ta lite 8 veckors bilder.  Inte det lättaste när man har valpar som inte vill sitta stilla.

Klart att även storebror måste få vara med och visa upp sig.

Nu var det badet kvar innan vi skulle till veterinären och hoppas få ett OK i rumpan

 

Nu var alla badade så det var bara att vänta på att klockan skulle bli halv 1 så vi kunde få åka iväg.

Iväg kom vi och när vi kommer fram så ser jag hela personalen komma gående med sina hundar mot mottagningen, Joanna som är vår veterinär stannar upp och säger  Vad gör ni här, ni ska inte komma förrän klockan 15,00.

Ser siffrorna framför mig och inser att jag visste visst att det var klockan 15,00 och att det är klockan 3 och inte 1 som jag hade sagt till Lasse.

Bara att vända hemåt igen och tänka, det här var ju toppen för valparna, nu fick de verkligen lära sig att åka bil.


Kommer hem med rentvättade valpar och släpper ner dem i hagen, vad händer ju alla sätter igång och bajsar och sedan springer de runt i detta innan jag har hunnit fram för att ta bort den. Lilla Trassla lägger sig även på rygg i en av bajshögarna.  Bada igen eller komma med lite skitiga valpar var ett ganska lätt val, orkade inte bada.


Så var klocka strax efter halv 3 och nu måste vi iväg igen.

Alla valparna var glada och lyckliga och allt var frid och fröjd.

Vi börjar med killarna sa jag och tog upp Åke på bordet. Han var så duktig och allt var toppen med honom, det man alltid är lite orolig för med killar är att de inte ska få ner båda kulorna, men här satt  de på plats.

Både vaccinationen och chippet gick hur bra som helst.

Så var det Åberlix tur och han fullkomligt charmade vår veterinär med pussar och viftande svans. Så när hon säger att tyvärr så har han ett litet blåsljud så kändes det så ledsamt, nu är ju inte detta något som man måste bli jätteorolig för, det är ett ganska vanligt fel och oftast så växer det bort av sig själv, men klart att man blir ledsen och jag visst ju hur efterlängtad han var.  Så jag skickade direkt en kopia på det veterinären hade skrivit till hans matte för att berätta , hade inte varit så roligt att vänta tills på måndag och då säga att det var ett litet fel.

Eftersom han ska kollas upp samtidigt som nästa valpspruta ska tas vid 12 veckor så har vi bestämt att han stannar hos oss och sen får vi ta ställning till om de vill köpa honom eller inte.  Annars stannar han hos oss.


Tjejerna gick det toppen med och inga fel hittades och duktiga var de på bordet.

Så var denna dag nästan slut och jag med.

I morgon så hämtas Trassla, på lördag Åsa och på måndag åker Åke hem till sin familj.

Lilla Åberlix som matte ville skulle heta Viggo får ett annat namn av oss eftersom vi inte vet hur det kommer att gå i fortsättningen och då blir det Åskar.






 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 20 september 2020 07:53

Det händer inte så speciellt mycket just nu. Min kropp har strejkat i över en vecka och detta innebär att jag får lägga mycket åt sidan som jag verkligen vill göra. Men något som jag alltid gör är att fila lite på våra hundar och just nu är det l...

Av Ia Hornesjö - 18 september 2020 07:50


Tänk att det gått 20 veckor sedan Å kullen föddes. Började morgonen med en viktkoll och denna vecka låg den kvar på samma som förra, lite drygt 8 kg.   Vår egen lilla Åberlix som var minst i kullen och även visade sig ha ett hjärtfel växer och ...

Av Ia Hornesjö - 10 september 2020 08:09


Så har det gått ytterliggare en vecka sedan Åberlix stod på vågen. Det händer en hel del just nu med honom och det är både tappade tänder och nya som har kommit. Ganska skönt när de vassa försvinner och även bitanadet avtar. När jag satt och vä...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2020 23:45

Så är denna helg över och det har varit full rulle hela tiden. Fredagen gick åt att handla lite och sedan blev det mest att bara vara ute och ha det skönt. Hundarna hade det bra på tomten.     Vi hade lite rester kvar sedan fredagskv...

Av Ia Hornesjö - 3 september 2020 23:30

  Så var det åter torsdag och en dag för vår lilla Åberlix som idag blir 18 veckor och 7,5 kg tung. Dagen började precis som vanligt, ute och göra sina behov, busa, leka och äta. Åberlix blir bara goare och goare för varje dag, men även mer oc...

Ovido - Quiz & Flashcards